Zdravé stravování

Poškození míchy vede vždy k určitému pohybovému omezení a v důsledku sníženého počtu aktivně pracujících svalů dochází ke snížení energetického výdeje, na které bylo tělo zvyklé. Pokud si chce člověk – vozíčkář zachovat svou optimální hmotnost (mírně nižší než je norma) a také fyzickou kondici, musí tomu přizpůsobit příjem stravy s takovou energetickou hodnotou, která odpovídá energetickému výdeji při jeho omezených pohybových možnostech. Množství energie potřebné k udržení základních životních funkcí těla se nazývá bazální metabolismus (základní přeměna) a ten je u lidí s poškozením míchy až o 16 až 64% nižší v závislosti na výšce a rozsahu míšního poškození a celkové tělesné kondici. Pokud si vozíčkář neosvojí včas vhodné stravovací návyky, nastanou ideální podmínky pro vznik obezity a s ní spojených dalších zdravotních potíží a omezení soběstačnosti. Je třeba dobře poznat své tělo a poskytnout mu vše, co potřebuje ke zvládání každodenních aktivit.

Základní zásady zdravého stravování

  • důležité je jíst pětkrát denně v pravidelných časových intervalech energeticky a nutričně vyváženou stravu (za normálních okolností nízkokalorickou)
  • jíst je třeba pomalu, řádně rozkousat každé sousto a nevykonávat při jídle jinou činnost
  • rozložení živin v potravě musí vycházet z aktuálního zdravotního stavu, eventuálních léčebných opatření a výdeje energie
  • je třeba dbát na dostatečný příjem bílkovin (0,75 g/kg hmotnosti těla), polovinu bílkovin živočišných (ryby, tvaroh…) a polovinu rostlinných (brambory, výrobky z obilovin…), polysacharidů, vlákniny
  • do jídelníčku by měl být zařazen dostatek zeleniny a ovoce jako zdroj cukrů, vitamínů a minerálních látek
  • je třeba dbát na dostatečný příjem tekutin (30 -40 ml/kg hmotnosti těla) denně, střídat pití vody, bylinných čajů, ředěných ovocných šťáv a slabě mineralizovaných vod; konkrétní množství tekutin musí respektovat zdravotní stav, fyzickou aktivitu a počasí
  • je nezbytné se vyhýbat častému stravování ve fast foodech, pití alkoholu, tučným a kořeněným jídlům
  • je třeba si uvědomit, že kontrola hmotnosti začíná v obchodě při nákupu potravin, proto je dobré znát jejich energetickou hodnotu
  • je vhodné se poradit o složení jídelníčku a dietním režimu s nutričním terapeutem
  • v případě nemoci nebo rekonvalescence je vhodné poradit se o multivitaminových či potravinových doplňcích s ošetřujícím lékařem.

Na změnu není nikdy pozdě

Pokud toužíte po změně, která vám přinese radost, zlepší zdravotní stav, zvýší vaše sebevědomí a přinese celkovou spokojenost nebo chcete jen zdravě jíst, vypadat a cítit se lépe, tak pro vás máme skvělou zprávu – můžeme vám s tím totiž pomoct! Nebuďte na to sami a svěřte se do péče naší výživové poradkyně Terezy Škobránkové.

Více informací a kontakt na Terezu naleznete na webu ParaCENTRA Fenix.

Zdroj:
FALTÝNKOVÁ Zdeňka. Desatero moudrého vozíčkáře: průvodce pro klienty s poškozením míchy. Praha: Česká asociace paraplegiků – CZEPA, 2012, s. 8. ISBN 978-80-260-5097-1. Dostupné také ZDE

Více se dozvíte:
KŘÍŽ Jiří. Poranění míchy: příčiny, důsledky, organizace péče. Praha: Galén, 2019. ISBN 9788074924248.

Kontakt

ParaCENTRUM Fenix, z. s.
Netroufalky 787/3
625 00 Brno
T: +420 733 589 567
E: info@pcfenix.cz
www.pcfenix.cz

Přihlášení k odběru Zpravodaje

© ParaCENTRUM Fenix. All rights reserved.