Úpravy ovládání automobilu (CanoCar)

,

Proč upravovat ovládání auta

Jen málokterý zdravotně postižený může bezpečně ovládat standardní auto bez úprav. Zde je potřeba si uvědomit, že ty úkony, co zvládne zdravý řidič čtyřmi končetinami, musí invalida i při svém hendikepu beze zbytku a bezpečně taktéž zvládat, že musí mít auto plně pod kontrolou, že se nesmí při řízení nadměrně unavit. K tomu všemu slouží různé úpravy, a proto jich je tolik druhů.

Jaké auto a jak upravovat

Zde je celá řada požadavků.

Mezi nejdůležitější patří:

  1. Auto musí být v dobré „kondici“, je nesmyslem upravit vůz, který není zcela v pořádku. Pokud se tak stane, tak auto nikdy zcela nesplní očekávání řidiče, nebude uspokojivě fungovat, bude nespolehlivé a investované prostředky přijdou vniveč.
  2. Pokud řidič měl již upravený vůz v minulosti, je nejlepší novou úpravu udělat obdobnou té předešlé. Předejde se tím „přeučování se“ řízení auta. Prostě je vše už zažité a řidič nemusí za jízdy myslet na změny v ovládání auta a měnit koordinaci svých pohybů.
  3. Pokud se jedná o první úpravu auta, je potřeba ji velmi pečlivě naspecifikovat a v optimálním případě i odzkoušet na jiném upraveném vozidle.
  4. Vždy je nejvhodnější auto s automatickou převodovkou. Je to bezpečné a spolehlivé řešení. Bohužel toto není chápáno jako úprava auta a úřad práce na automatickou převodovku nepřispívá, byť je levnější než dodatečně namontovaná automatická spojka.
  5. Auto musí plnit i další požadavky. Například pohodlné nastupování a vystupování, dobrý výhled, pohodlný posed za volantem a další.

Co vše se upravuje

Nejčastěji se upravuje plyn, brzda, spojka a další ovládací prvky auta.

Ovládání plynu

Ručně ovládaný plyn může být kruhový nad (kruh potom stíní ovladače na volantu) nebo pod volantem, nebo páčkový pod volantem. V případě páčkového mechanického plynu je volant zaaretován do neměnné výškové a podélné polohy. Ostatní možnosti umístění plynu jsou potom spřaženy s brzdou. Další možností ovládání plynu je plyn inverzní, který je umístěn u auta s automatickou převodovkou na místě, kde původně byl spojkový pedál. Tato úprava je vhodná pro řidiče s postiženou pravou nohou.

Kruhový plyn horní Handytech
Kruhový plyn horní Handytech

Ovládání plynu a brzdy

Zde jsou k dispozici dvě základní koncepce. První je, kdy plyn a brzdy jsou na jedné páce a jsou umístěny vodorovně pod volantem. Výškové a podélné seřizování volantu je opět znemožněno. Druhou možností je umístění svislé, kdy páka je kotvena mezi sedadlo řidiče a skelet auta. Toto je jednoduché a komfortní řešení.

Svislá páka Veigel
Svislá páka plynu a brzdy Handytech
Vodorovná páka plynu a brzdy Guidosimplex

Ovládání brzdy

Samostatná brzda může být opět vodorovná pod „volantem“ (s již zmíněnou aretací pozice volantu) či svislá „z podlahy“. Obě brzdy jsou často kombinovány s kruhovým plynem. Taktéž ruční brzdu lze upravit a to na elektronicky ovládanou parkovací brzdu.

Svislá páka brzdy Handytech

Ovládání spojky

V současnosti montovaná spojka syncro drive má tři režimy (běžný, pro jízdu v koloně a pro jízdu na kluzkém povrchu) a je na rozdíl od předchůdců vhodná pro auta s benzínovým i dieselovým motorem. Jak již bylo uvedeno dříve, trend je zcela jednoznačný a to odklon od dodatečné montáže automatické spojky směrem k automatické převodovce, která je bezpečnější, komfortnější, spolehlivější a levnější.

Spojka syncro drive – hlavice řadící páky Guidosimplex

Ostatní úpravy

Do této kategorie patří zejména multifunkční ovladač na volantu, přepínač světel, prodloužení pedálů a nástavce pro kvadruplegiky. Ale také celá řada dalších úprav.

Multifunkční infraovladač Guidosimplex


Kontakt

CanoCar HANDY
Olomoucká 176, 627 00 Brno-Černovice

E: info@canocar.cz
T: +420 547 357 017
www.canocarhandy.cz

Katalog ke stažení

Ruční ovládání (CanoCar) (staženo 30× )

Fotogalerie

Kontakt

ParaCENTRUM Fenix, z. s.
Netroufalky 787/3
625 00 Brno
T: +420 733 589 567
E: info@pcfenix.cz
www.pcfenix.cz

Přihlášení k odběru Zpravodaje

© ParaCENTRUM Fenix. All rights reserved.