Správné kotvení invalidního vozíku v autě

Zákazníci CanoCar vědí, že se věnujeme úpravám aut pro vozíčkáře už dlouhou řadu let. Opravdová mobilita ale není o šroubech a železe, je to o radosti z jízdy a také o bezpečných návratech. I z toho důvodu Vám ve spolupráci s portálem Vozickar.info přinášíme pár postřehů (a možná až výstrah) ohledně přepravy vozíčkáře a jeho vozíku v autě.

Každý řidič musel v autě někdy ostře brzdit. A také ví, jak se chová obyčejná taška s nákupem při takovém brzdění. A teď si představte energii „letícího“ elektrického vozíku, který má hmotnost například 160 kg. Je to neskutečná síla. Proto nepodceňujte správnou fixaci a pokud to zvedne Vaši pozornost, mrkněte i na videa z produktových crash-testů. To, co Vám ve skutečnosti připadá jako pevná hliníková vidlice předního kolečka se ve chvíli nárazu mění skoro na bláto.

Neberte správné kotvení vozíku v autě na lehkou váhu

Často se říká, že obrázek vydá za tisíc slov. V našem dnešním článku vám níže ukážeme, jak “drsné” tyto “tisíce” slov mohou být. Jako ústřední téma jsme si tentokrát vybrali kotvení vozíku v autě. Tím kotvením myslíme bezpečnou přepravu mechanického nebo elektrického vozíku. Nejen obsazeného, ale i “volně” naloženého.

Každý odstavec sebou nese nějaké varování. Nejedná se však o zdvižený ukazováček upozorňující na poškození interiéru vozu, ale na sílu neskutečné zbraně, kterou máme díky fyzice přiloženu k našim zádům.

Pro pořádek uveďme, že se budeme opírat o pravidla nárazových, tedy tzv. crash-testů dle normy ISO 7176-19 (rychlost 48 km/h, zpomalení 20 g). Na vozíky a kotvící prvky v autě se potom vztahují další normy.

1. část – Neobsazený složený mechanický vozík na zadním sedadle

Je to tak snadné (tedy pro zkušeného aktivního vozíčkáře). Nahodit si složený vozík na zadní sedadlo a bleskově vyrazit na cestu. Jenže jenom ten, kdo zažil alespoň malou dopravní nehodu ví, co znamená položený předmět na zadním sedadle. Ať už je to lahev, kufřík nebo právě vozík – i drobný předmět se změní v letící projektil. Důrazně tedy nabádáme, přetáhněte přes ručky složeného vozíku pás zadních sedadel. Snad nikdy nebudete muset pochopit proč.


2. část – Mechanický vozík s uživatelem

Je to takový malý paradox, ale levnější a standardnější vozíky jsou na výše zmíněný crash test z výroby vybaveny většinou lépe. Důvod je prostý. Standardní vozík s uzavřeným rámem má přirozeně připravené (a následně výrobcem označené) kotvící body.

U vozíků ultralehkých (často s tzv. otevřeným rámem – Xenon, Neon apod.) je kotvící “oko” v zadní části vozíku „zbytečně“ těžký komponent. Jsou to vozíky, kde se bojuje o každý gram a uživatel si ho většinou sám nakládá do auta a nebývá na něm přepravován.

Kotvící systém Quickie Xenon

Pokud ho chce tedy uživatel kotvit a sedět na něm, vždy by měl mít možnost vozík dovybavit kotvícím systémem – viz. obrázek z technického manuálu Quickie Xenon. Jsou země (například Holandsko), kde Vás nemusejí přijmout k přepravě hromadnou dopravou či taxi, pokud nebudete mít vozík takto vybaven. Kromě kotvení vozíku je vždy nutné použít dodatečně vestavěné tříbodové pásy a hlavovou opěrku.

Bohužel někdy je použití kotvících bodů neslučitelná s některou konfigurací vozíku. Potom se musí uživatel rozhodnout, zda si vybere např. jinou verzi bočnic nebo nebude používat vozík jako transportní nástroj v autě.

Velké varování

Špatné kotvení může při testech vypadat takto:

Popř. pokud dáte na selský rozum a začnete kotvit podle svého uvážení, např. za zadníkola, může to dopadnout i takto:


3. část – Neobsazený elektrický vozík v kufru

Elektrický vozík má brzdy. A je těžký. Takže se v kufru auta (nebo dodávky) “tváří” jako pevně položený předmět. Jakmile ale dojde k prudšímu brzdění, díky přenesenému těžišti/zatížení jen dvou kol a extrémní hmotnosti (běžně až 150 kg) se vozík mění ve valící se skálu. Jen pro srovnání – nepřipoutaný cestující na zadním sedadle může při nehodě zabít člověka sedícího na předním sedadle. Žádné sedadlo totiž není stavěno na tak extrémní zátěž právě v tomto směru. Proto máme pásy i na zadních sedadlech. Jenže hmotnost člověka je cca 85 kg, vozík je dvojnásobně těžký. Proto mějme pásy na vozíku i v kufru. Elektické vozíky snad všech renomovaných značek mají jasně označená místa pro kotvení. Pokud ne, jednoznačně to ukazuje na kvalitativní problém výrobce.

Situace pak může vypadat třeba jako na tomto videu:


4. část – Obsazený elektrický vozík

Při přepravě osoby na elektrickém vozíku se jen násobí všechna rizika zmíněná v bodě 3. Je tedy nutné maximálně pečlivé kotvení, ale také využití tříbodových vestavěný pásů ve vozidle (vždy Vám poradí úpravci aut). Kromě kotvení pomocí pásů existují i další moderní způsoby automatického zamykání el. vozíku “do podlahy” auta – např. systém DAHL.

K výše uvedeném je ještě nutné dodat, že i bederní pásy k vozíku mají různou kvalitu a určení. Často se k vozíkům dodává zdarma (nebo za přijatelné peníze) pás s plastovou sponou. Ten většinou nebývá určen pro použití ve vozidle. Špatné kotvení vozíku pomocí dvou pásů, kotvení jen bederním pásem atd. můžete ještě vidět ve videu zde:

Pokud se zeptáte vašeho dodavatele na crash-testy jeho vozíků, prozradí vám to něco o managementu kvality výroby, ale možná i o znalostech daného prodejce.

Pokud chcete vidět jednu z našich úprav vozu včetně kotvení, následující video vše dopodrobna ukazuje.

Jestli Vás cokoliv v této souvislosti zajímá, neváhejte kontaktovat konzultanty společnosti CanoCar Brno. Rádi Vám budou nápomocni.

Kontakt

ParaCENTRUM Fenix, z. s.
Netroufalky 787/3
625 00 Brno
T: +420 733 589 567
E: info@pcfenix.cz
www.pcfenix.cz

Přihlášení k odběru Zpravodaje

© ParaCENTRUM Fenix. All rights reserved.